Friday, September 14, 2012

INILAH VIDEO BICARA KAMPUS YANG MENIMBULKAN KONTROVERSI KE ATAS RAKYAT SARAWAK DAN SABAH



Anda boleh menilaikannya sendiri sejauh mana tahap pengetahuan kedua-dua mahasiswa Mohd Yusri Hidrus dari UKM dan Fitrianoviani Haji Khalid dari UNIMAS?

video



8 komen:

  1. Cakap macam ibarat xda otak, buta mata, x kaji dulu pkembangan sabah sarawak.. duk pilih "tin kosong" untuk bicara siswa buat apa.. ada mcd kat kuching dah kira maju ke? ppuan tu pun kesian jugak, asal kuching, nk melancong g KL? dah pernah jalan2 kah di bumi sendiri? kesian, kami warga unimas sangan sedih dan kecewa kerana ada pelajar seperti anda.. memalukan nama universiti..

    ReplyDelete
  2. Cakap macam ibarat xda otak, buta mata, x kaji dulu pkembangan sabah sarawak.. duk pilih "tin kosong" untuk bicara siswa buat apa.. ada mcd kat kuching dah kira maju ke? ppuan tu pun kesian jugak, asal kuching, nk melancong g KL? dah pernah jalan2 kah di bumi sendiri? kesian, kami warga unimas sangat sedih dan kecewa kerana ada pelajar seperti anda.. memalukan nama universiti..

    ReplyDelete
  3. Sepatutnya sebelum mengeluarkan kenyataan cermin diri dulu, adakah ilmu sudah penuh didada dan adakah minda penuh dikepala otak, bukannya main hentam dan gasak saja, kerana kenyataan yg dibuat tanpa ilmu akan mengundang kebencian dan kemarahan org lain, lebih2 lagi kpd org2 yg tidak diberi hak kesamaan yg sudah dianak tirikan selama berpuloh tahun. Yg menyumpah dan mengutuk berjuta orang melebehi dari 40 org. Sumpahan dan kutukan dari jutaan org2 yg teraniaya sangat mudah dikabulkan Allah SWT. Sifat asma al husna Allah SWT yg terakhir(yg ke-99) adalah As-Syabbur yg ertinya Maha Penyabar dan sabar Allah SWT ada hadnya. Kalau sudah Allah SWT hilang sabar maka Allah SWT pun ikut menyumpah bersama dengan sumpahaan org2 tg teraniaya tersebut. Golongan penghisap darah adalah org2 yg tidak pernah belajar tentang ilmu ketuhanan pasal itulah hati dan minda mereka terhijap dari membuat kebaikan dan melihat kebenaran, yg menjadikan mereka menjadi tamak haloba,munafik dan suka mengambil hak org2 yg benar2 berhak. Mereka ini berani melawan Kudrat dan Iradat Tuhan Yg Maha Esa. Meraka tidak takut kepada Maliki Yawmid Diin (Tuhan di-hari Pembalasan), mereka yg terkutuk ini tidak takut dengan Azab Tuhan Yg Maha Agong. Tidak heranlah diakhir zaman ini mereka2 ini belagak sombong dan riak dengan pelajaran konon tinggi mereka, sombong dengan harta kekayaan dan kedudukan pangkat mereka sedangkan semua yg konon mereka miliki itu adalah PINJAMAN SEMANTARA dari Tuhan. semua yg mereka miliki adalah hak milik Tuhan. Mereka ini juga suka berperasaan diri mereka lebih mulia dari kaum lain dan tak heranlah ada segelintir dari mereka melebelkan org2 Borneo
    dengan berbagai gelaran yg mengjenkelkan..... Kerana mulut bathin binasa, kerana mulut jiwa binasa, kerana mulut otak binasa.....Tempat yg sesuai bagi manusia2 penghisap darah adalah dalam lobang taik atau pon dalam lobang neraka jahanam.


    -Borneo Head Hunters Spirit-

    ReplyDelete
  4. kepada yang berkenaan "si lelaki" tolonglah bercakap dengan sedikit maklumat yang lengkap dan padat. biarlah otak anda itu diisi dahulu dengan info2 yg bernas.jgn sebab anda adalah pelajar yg bijak pandai konon nya lah boleh mengeluarkan kenyataan yang langsung tidak cerdik bagi kami yg mendengar. seperti budak yg baru nak belajar.. LUCU.. bagi aku biarlah "si lelaki" itu kumpul lagi ilmu yg secukupnya.. nak bagi mak bapak makan pun tak lepas lagi.. apa kata "si lelaki" belajar balik dari mula k.. macam baby mula2 meniarap, pastu merangkak kendian bertatih.. dah lama sikit bolehlah mula berjalan setapak.. setapak.. dah confirm pass bolehlah berlari.. bercakap mcm tak pernah buat silap.. buat "si perempuan" pula, sebaiknya sediakan diri dgn maklumat. jgnlah biarkan org lain memperkotak- katik kan negeri kita.. org kita.. fikir2lah..

    ReplyDelete
  5. Pendebat yang handal malangnya mengunakan kebolehan nya itu utk memalukan diri sendiri...mgkin x cukup pandai dalam sejarah....x tw pa2 mcm 2la jd ny bila terlalu petah berkata2 sampai lupa mw tapis2 jaga hati org lain kn da membawa binasa kpd diri sndiri??muka nampak encem tp sayang mulut mcm longkang busuk....belajar tinggi2 tp bodoh btingkat2...klu mw d ungkit balik malaya 2 x da apa klu x dapat hasi dr sabah sarawak..klu sabah sarawak memerintah sendiri kami lebih kaya dan senang drpd tanah melayu..xla d tindas2 x hak sama rata..haih.....sayang seribu kali...ko x pakai otak...silap menyusun kata skg ko tanggung la akibat ny....

    ReplyDelete
  6. kesian UNIMAS mempunyai mahasiswi yang bengap... sepatutnya sebelum muncul dalam BICARA KAMPUS, buatlah kajian tentang pembangunan dan kemajuan negeri SARAWAK... bercakap dengan fakta, bukan dengan kepala otak kosong.. aku sebagai ANAK SARAWAK begitu malu melihat seorang anak sarawak memberikan komen yang tidak memihak kepada negeri sendiri... walaupun pembangunan di sarawak agak perlahan.. tetapi ianya konsisten.. adakah dia tidak tahu faktor yang menyebabkan pembangunan perlahan di sarawak?

    1. Faktor keluasan Sarawak yang keluasan nya lebih kurang sama seperti semenanjung.. contohnya jika Sarawak diberikan peruntukan sebanyak RM100 juta, Perlis mendapat peruntukan RM30juta, adakah kita mengambil perlis sebagai benchmark pembangunan dengan bajet yg lebih kecil??? fikirkah lah...

    2. Faktor geografi... bentuk muka bumi sarawak yang bergunung ganang (kpd mahasiswi tersebut belajar balik geografi yaa) melambatkan proses pembangunan tersebut.. kos pembangunan yang lebih besar diperlukan bagi pembangunan kawasan luar bandar.. contoh, di Ba'Kelalan, Bario, Sarawak, satu beg simen boleh mencecah harga RM60 sedangkan harga di bandar cuma RM17.. bukan bermaksud ada pihak mengambikl untung berlebihan.. tetapi kos pengangkutan menyebabkan terjadi perkara tersebut..

    3. Taburan penduduk bumiputera di Sarawak... mungkin mahasiswi tersebut tidak mengetahui bahawa taburan penduduk sarawak amat luas.. penempatan tradisional kaum iban/penan/org ulu biasanya terletak jauh di pedalaman dan berdekatan tebing sungai...walaupun jauh, dalam memberikan pembangunan sama rata tanpa mengira kaum/agama.. kerajaan berusaha membina infrastruktur terbaik seperti sekolah, perhubungan jalanraya, bekalan air, klinik dsb.. kos pembangunan di luar bandar adalah jauh lebih tinggi berbanding di bandar (rujuk contoh di point no. 2).

    cukuplah contoh yang aku berikan ni... kalau beri banyak2 kang sewel pulak mahasiswi tu nak baca/kaji fakta ni... kepada mahasiswi tersebut.. aku nak bagitau bahawa "KAU MEMALUKAN NEGERI SARAWAK"

    oh ya.. pasal budak lelaki bodoh bangang dari UKM tu pulak... kalau kat papua new guinea tu ada McD, kira maju jugak le kan? statement tu dan beberapa statement ko yg lain menunjukkan tahap IQ ko berada bawah tapak kaki aku je... tak layak langsung ko nak masuk universiti.. bercakap soal royalti, kerja dengan kerajaan... adakah ko tau berapa banyak anak sarawak yang benar2 berkelayakan gagal menjawat jawatan dengan kerajaan? dan adakah ko tau kenapa anak sarawak yang cemerlang berkhidmat dengan kerajaan tetapi tidak terpilih untuk menjawat jawatan yang tinggi (contohnya sebagai pengarah, ketua setiausaha, pendek kata jawatan JUSA dan ke atas)? ini kerana jawatan tersebut dimonopoli oleh org semenajung.. even sebagai pengarah jabatan kerajaan persekutuan di negeri sarawak pun org semenajung..so, soalannya, mana anak jati Sarawak? apakah tiada seorang pun yang benar2 layak?

    orang semenajung sentiasa memandang rendah org sarawak... sorry to say.. ini adalah hakikat.. org semenanjung (bukan semua laaa) menganggap org sarawak sebagai second class berbanding org semenajung.. am i right?? aku malas nak tulis panjang2.. menambahkan sakit hati aku... cuma aku mintak ko belajar pakai otak... jgn pakai lutut.. bercakap biar ilmu penuh didada... bukan bercakap mendabik dada seolah-olah tau semua.. akhir kata.. "KAU LELAKI LOW CLASS"...

    ReplyDelete
  7. i like that, baby boy ini memang lelaki LOW CLASS.. Dumb and low IQ..

    ReplyDelete
  8. dumb ass...wanna compared England,Us...malaysia is small country my brother,do you need to compare us with them?our country income per year annualy is larger and its fair to distribute it equally among state...for both of 'GENIUS' student, do make your research before make any talk or debate about Sabah or Sarawak..what a shame for University student to make an lousy statement,shame for the country, shame for the sabah and sarawak, shame for u'rself and your parent.

    ReplyDelete

 

Copyright © POLITIK SEMASA SARAWAK Design by O Pregador | Blogger Theme by Blogger Template de luxo | Powered by Blogger