Monday, April 8, 2013

MEMALUKAN CHONG CHIENG JEN BERTENGKAR DENGAN KETUA KAUM ANGKARA HENTIKAN CERAMAH



Biarpun belum bermula ‘kempen’ PRU-13, DAP dan PKR Sarawak sudah mula mengadakan ceramah politik bertempat di Kampung Semeba, Jalan Haji Baki, Kuching. Kampung Semeba ini letaknya di kawasan Parlimen Stampin.

Umumnya, kawasan Parlimen Stampin ini menjadi rebutan antara kedua-dua parti. DAP dijangka akan mengetengahkan Chong Chieng Jen yang juga merupakan Ahli Parlimen Bandar Kuching manakala PKR mencalonkan pembantu peribadi DUN Batu Lintang yang juga Timbalan Ketua Wanita PKR Sarawak, Voon Shiak Nee.

Biarpun ceramah tersebut merupakan anjuran bersama DAP dan PKR, namun penceramahnya didominasi DAP yang terdiri daripada Chong Chieng Jen, Christina Chiew Wang See dan Wong King Wei, manakala PKR hanya diwakili ADUN Batu Lintang, See Chee How.

Sehingga tamat ceramah Pakatan Pembangkang itu diadakan tidak ramai di kalangan penduduk yang hadir khususnya pengundi Melayu dan Cina. Lantas, Setiausaha DAP Sarawak, Chong Chieng Jen telah bertikam lidah dengan Ketua Kaum Kampung Semeba yang dikatakan punca rakyat mula meninggalkan majlis ceramah apabila bertindak menghentikan ceramah itu dengan alasan yang benar-benar mengejutkan penganjur DAP dan PKR.

Mengikut reaksi dan gerak badan penduduk yang hadir, punca sebenar Chong Chieng Jen bertengkar dengan Ketua Kaum Semeba adalah disebabkan penceramah-penceramah DAP dan PKR telah memburukkan pemimpin BN. Kandungan ceramah pemimpin Pakatan Pembangkang itu dikatakan mampu mempengaruhi penduduk dengan fitnah. Akibatnya, Ketua Kaum Semeba tidak ada pilihan kecuali membatalkan ceramah Pakatan Pembangkang itu tanpa sebarang prejudis biarpun DAP dan PKR telah mendapat permit daripada Majlis Perbandaran Pedawan.

Mengikut perjanjian asal antara Ketua Kaum Semeba dan penganjur DAP dan PKR ialah ceramah ini mestilah tidak mempunyai hasutan dan fitnah. Namun ketika ceramah diadakan berlaku sebaliknya apabila pemimpin DAP dan PKR menggunakan pentas ceramah itu untuk melontarkan fitnah kepada pemimpin BN yang pada asasnya adalah tidak benar.

Tahniah Ketua Kaum Semeba di atas tanggungjawab ayahanda untuk menghentikan ceramah politik yang berbaur fitnah. Tindakan ayahanda itu sangat dihargai agar fitnah yang cuba dibawa DAP dan PKR itu tidak diresapi minda rakyat Sarawak.

68 komen:

  1. syabas ketua kaum semeba. kalau lah semua rakyat malaysia yang waras berfikiran begini aku percaya di pru13 pr bakal mampus. insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. This ketua kampung is stupid. And see stupid he is....
      Daugher. 1 married his uncle
      Son 1. Married his niece
      Son 2 . Married normalah..kpg mate
      Daughter 2 . Married 2nd cousins
      He is hard core bn cos of the pay out.

      Delete
    2. InsyaAllah, DAP berjaya.

      Delete
    3. may god bless you and ur family.

      Delete
  2. lain kali buat tarian gelek..baeru orang datang.

    Orang tak mau dengar ceramah Bodoh pun nak gaduh2..

    2008 mmg banyak manusia bodoh..tapi 2013 semua tau..DAP hanya mahu Cina Kaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak bergaduh. Ketua Kpg Semeba @ Doraemon@ Dugong@Flinstone tu yang hilang pedoman. Dia emotional sebab dia datang 'bulan'.... lepas tu dia pergi gatecrashed rumah besan dia lah. Kesian dia dah tension lah tu. Take care nanti heart attack tau.

      Delete
    2. may god bless you and ur family.

      Delete
  3. Jangan komen sembarang. Saya ada rakaman insiden. Ini fitnah BN

    ReplyDelete
  4. This article is not true. I was there. The ceramah is held at my uncle's compound i.e uncle Paul. Ketua kpg is Richard Laut sn kononnya alim tapi not appreciating democracy. Both men are besan, son of Paul married daughter of Richard. Richard lost his cool. He has poor leadership style n one eye view of thing. We all supported opposition.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What a day to loose yr cool. Hey preacher its a significant day to meditate on the 'divine mercy' prayer. Idoh ngan ngoon wat ngan odi dak Malaya 'tuhan allah'doik dapod nyobot. Jak to'ok samah smayang hari baik bulan baik ....mba marah leh.

      Delete
    2. Dayak tidak majuApril 8, 2013 at 9:49 PM

      Setuju setuju...allah not for you Ketua kampung... so how. Harap sabar, jangan tergendela. By the way, how much did dacing help us dayak. Dont be too naive. Allbof us stupid dayak. Govt took us for granted and I am sorry for you. How can ketua kampung maju his rakyat and his kampung when fikiran like orang kampung yang dulu. Sedih sedih...stupid ketua kampung stupid dayak semeba lah.

      Delete
    3. may god bless you and ur family.

      Delete
  5. Ketua kpg semeba itu macam dugong. Stagnant brain and silo mentality.

    ReplyDelete
  6. TK Semeba is a TK with a very low IQ. He practice inbreeding for his children. He is shortsighted and not visionary. Hence that is why he is not matured and professional. I salute the organiser and because of this... I will vote Opposition.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah wah...sungguh bijak tuan puan berbicara...1 hari tunjuk orang..4 jari tunjuk diri sendiri...renung ren7ngkah lah...wahai..sang manusia...

      Delete
    2. Richard is......puppet of bn. Bodohnya bidayuh ini.

      Delete
  7. Welome DAP. I will vote you.

    ReplyDelete
  8. Yeah...DAP... 100% vote u...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stupid !!! Chong. Cj

      Delete
  9. TAHNIAH LAH SARAWAK ...UNDI DAP HANCURKAN HAK BUMIPUTERA...KENApa indon dan thailand tak benarkan pun cina guna nama cina...menyesal kemudian tak berguna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dont be rasuah. Corruption is sinfull. If u support corruption, u r equally sinful. My vote is to those corrupted.

      Delete
    2. What bumi hak... it is all nonsense.

      Delete
  10. Ketua kampung Semeba..."off the music" . U r king of emotional and childish.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU13 is at our doorstep. When is Kpg semeba election for TK or is the position 'wholelife'. PRamlee cakap kalau marah kena jual. Ha ha

      Delete
    2. Hehe...I like tua kampung up for sale. Takut no body will buy nanti. Kahkah...

      Delete
    3. There will no permanent things in this world. .we are all temporary creatures..Leader come and goes..the Tk is only perform his duties..and make the right choice at the right time. .so think tank about it. .

      Delete
  11. Kami sekeluarga akan undi DAP. Haram undi BN yang rasuah.

    ReplyDelete
  12. Relax lah ketua kampung Semeba. Why angry angry bird one? This is democracy. I heard you are preacher in church. Minta tolong...can other words or not when I pray in church. How can preacher act like that one...what happened...angry bird ketua kampung semeba. Sah lah memang you diperbodohkan oleh dacing... dacing..sila timbang adil kah tidak.

    ReplyDelete
  13. Why so stupid idiot. ..think wisely and professionally...dont personal attack people..the Tk not our culture. .WACTH OUT YOUR BaD MOUTH !!!

    ReplyDelete
  14. Didnt know this Bidayuh kampung semeba is still not smart in their decision. I hope the kpg people is not reflecting ketua kampung choice. Wake up lah all dayaks. Now even your word for god is taken away. How?

    ReplyDelete
  15. MEMALUKAN...HARAP KETUA KAMPUNG SEMEBA @ MR RICHARD SEDAR APA YANG DIA BUAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Malu sampai ke seluar dalam. I think your ketua kpg is not impartial and not practising democracy. He is bias and really if he is a church leader, he should not do that. He should respect the rakyat choice and then he can be respected. As of now he is standing without dignity.

      Delete
  16. HANTU KAK LIMAH BALIK KAMPUNGApril 9, 2013 at 9:59 AM

    HARAP KETUA KAMPUNG SEMEBA @ (MR RICHARD LAUT)BERTAUBAT. APA MAU MARAH2 NANTI KENA JUAL. SUKA HATI WA MAU PILIH SAPA LAH. LU XLA HAK MAU TENTU ITU UNDI. KALAU LU SUKA SAMA ITU BN LU UNDI LAH SENDIRI. APA LU MAU KASIH SEMUA ORG KAMPUNG UNDI SAMA BN.

    SEDAR2 LAH. JANGAN PULA KAMU CAKAP PASAL POLITIK BN DI GEREJA. GEREJA TEMPAT UNTUK ORG SEMBAHYANG BUKAN UNTUK KEMPEN @ POLITIK PASAL BN. KALAU NAK CAKAP PASAL POLITIK BN BUAT LAH DI DEWAN. TENGOK BRAPA BANYAK ORG SOKONG U.

    KEPADA ANAK2 MR RICHARD. NASIHAT LAH AYAHNDA MU ITU.

    SEKIAN TERIMA KASIH...

    BERSAMBUNG SELEPAS INI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. may god bless you and ur family.

      Delete
  17. wasehhh masuk borneo post lah konon..laku lah aku lepas ni.. hahahahha

    ReplyDelete
  18. Hebatlah ketua kampung Semeba jadi boneka BN. Dayak memang bodoh. Sah. Sah. Ini case mesti sayang gaji bulanan ketua kampung dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahwin Darah Daging SendiriApril 9, 2013 at 4:05 PM

      saya pun org dayak. tak semua org dayak bodoh macam Mr Richard @ ketua kampung semeba.i tetap vote 100% Pembankang.

      Delete
    2. Samson and GolliathApril 9, 2013 at 6:57 PM

      Setuju bukan semua dayak bodoh, ada yang bijak. Tapi sedih semua dayak di perbodohkan oleh ketua kampung kamu. Rasa sedih perkara ini terjadi sebab ketua kampong kamu sudah di baptise oleh party yg rasuah. Siapa yg sokong orang rasuah itu pun bersubahat. To conclude he gave a brand for all that bidayuh in this kpg is stupid.

      Delete
  19. Memang Richard itu bodoh. Desparate, and worst than educated people.

    ReplyDelete
  20. Ye ye, dayak bodoh suka dacing timbang.

    ReplyDelete
  21. Borneo post itu standard kpg only. For what has happened, I have to change my vote from BN to DAP, okay or not Richard Raot. Peace n jangan marah, susah isteri kamu punjuk atas bawah..... jangan stress nanti mati pucuk....eh eh malulah.

    ReplyDelete
  22. Why so stupid never finished. ..keep on blaming people. .this is democratic country the choice is yours in your hands..so PUT FULL STOP ON IT...NO PERSONAL attack Be a wise citizenship..

    ReplyDelete
    Replies
    1. You also stupid like ketua kampung Semeba.

      Delete
  23. Why so stupid never finished. ..we are in the democracy country. .so the choice is yours. .. your hands..PUT FULL STOP on Blamed others and personal attack. .be a more wise citizenship. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. You must be ketua kampung daughter or son. Jangan lah "off the music".

      Delete
  24. This is my personal point of view: pls take note that i am not going against any one of the political party.


    First of all,eventho DAP claimed that they have the legal permit from MPP & the Police,we missed up something here.PepatahMelayu mengatakan: 'MASUK KANDANG KAMBING MENGEMBEK,MASUK KANDANG LEMBU MENGUAK'Maksudnya:Ikutlah resam sesuatu tempat sekiranya di tempat baru.Orang bidayuh sangat berpegang degan budaya dan adat resamnya,tidakkah para pemimpin DAP berasa mereka patut menulis secara formal kepada ketua kampung akan kehadiran dan tujuan mereka ke sana?Nak masuk kampung dayak,ikutlah resam dayak.Hormat orang yang lebih tua dan nenek moyang.kita masih kaya dengan adat resam dan tradisi.Kalau nak menang sekalipun,jgnlah gelojoh sgt sehingga mengabaikan tradisi dan adat resam para pengundi.i AGREE WITH DAP AND I AM TRULLY SUPPORT DAP.BUT NOW I HAVE TO RE-THINK BECAUSE I AM DAYAK AND I THINK THEY SHOULD RESPECT OUR CUSTOMS.
    Conclusion No. 1: RESPECT OTHERS IF YOU WANT TO GAIN RESPECTS.

    2) Sesiapa saja yang bercakap mengenai agama disini,sila jgn kaitkan denggan politik as RELIGION AND POLITIC ARE 2 SEPARATE ORGANISATION.

    3) To those that talk bad bout others family and their family tree,know what just let them be. Who ever you are,you are full with hatred and disgrace.If you have any grunge against them just show up,be a man and talk.stop being a coward.Dontbe a chicken.Lelaki dayak takkan pernah mengalah.

    4) Ive reead all the comments and I can make a conclusion here,All of these comments are coming from the kampung folks themselves.Shame on you guys.You should support you leader no matter what their political views are.All your comments here mirrors your kampung and their personality. They are so many graduates and high profile people there and stop tarnishing your own home.A good person will always protect and defends each other no matter what.

    POLITIC NEVER BIND PEOPLE.DOESNT MATTER BN OR DAP OR WHAT SO EVER,THEY HAVE THEIR OWN PERSONAL INTEREST AND THEY WILL KEEP COMING AND TAILS US JUST TO GET WHAT THEY WANT.

    JUST A HUMBLE REMINDER:

    PRAY TO GOD AND CLEANS YOUR HEART.WHAT EVER PARTY YOU SUPPORT JUST REMEMBER THAT ONE DAY,WE ARE ALL GONNA DIE.AND MAYBE SOMEONE THAT WE EVER CONDEMNED BEFORE WILL PRAY FOR OUR SOUL.AS I GROW OLDER,I JUST WANT TO THINK IN A MATURE WAY AND BE NICE TO OTHERS.I USED TO BE A VERY NEGATIVE PERSON BUT NOW IM CHANGING THE COLORS AND BRIGHTEN MY LIFE.I CHOSE TO BE POSITIVE AND I THINK EVERYONE SHOULD TOO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What adat resam you talked about. Your ketua kpg did not have the proper adat. Attacked the guest of the kampung.
      You write in capital letters is indicating you are pro your village headman.
      Shame on you also.
      Your kpg kampung is blind on how these corrupted leaders took the money for themselves.
      Dont be ignorant. Your TK is stupid, just own up. No need to talk about your adat resam.... you did not have it all. Common dayak...whoever you are son or daughter of TK....goodluck.

      Delete
    2. If you said religion and politic are diiferent organisation, why your Tk as a ketua kereja pergi attacked DAP. Like that your adat resam. It is mixed lah.
      Your TK give the shit and that is reflecting your tk mentality.
      Your cant erase it. This is the mirror image.

      Delete
    3. eh taman bijak,aku rasa cakap org ni betul jugak taw.Aku ni dah selalu sgt dengar org dap ni berkhutbah.diaorg main serang jer...TK ni pun satu jugak,nak pertahankan adat,jgn dia pula nak serang org.I got the point now.Aku faham apa Tanpa Nama ni maksudkan.Kita x boleh marah dia sebab dia ni penyokong DAP.BN dah nak coba pesongkan dia ni..Hari Sabtu tu aku join dinner BN,aman jer.tp makanan hampeh ler...Lucu lah org kampung ni.Benda macam ni pun nak buat kecoh.Nak buat kecoh pun sasar lah ke arah politik jer.Kat tempat aku xde nyer org nak kaitkan suku sakat kalau nak berkempen..kpg aku ni dulu PAS pernah masok.tapi aman jer.Org2 kat dalam kpg ni mmg suka berhasad dengki sesama sendiri kot..tu yang jadi lagu ni..

      Wahai Tanpa Nama, keputusan mmg kat tangan awak nak mengundi,saya faham apa yg awak maksudkan.Saya ni pun dr negeri kat mana Pakatan Berkuasa.Percayakan DAP.diaorg mmg ubah.Myb hari tu diaorg main terjah dan menyentuh sentimen sesuatu topik.Biar jer lah diaorg ni buat kerja diaorg,kite duduk n tengok jer.jgn ternganga sudah lah.

      Delete
    4. Whoever this Tanpa Nama 9 April 2013 10.02 PTG, you should go out and stand up for your opinion.

      You can be a very good leader in future.No matter how people condemned each other here,you voice out and promotes peace and patriotic. This is what a nature born leader should have.

      I believe that you have a very strong foundation of politic and major study in legal or political science.Whoever you are,you should be proud of yourself. You wake me up from my long sleep..I used to be negative too.

      I served national service before for 3 years and I always reluctant to serve. Last night I come across this blog and read it. I may not understand all but I can truly understand yours.

      Come to my country and I am very sure that my govt will be happy to have someone like you.


      Sincerely,

      Garreth Wales

      Delete
  25. betul kata anda itu.jangan disebabkan politik kita sesama kita bertikam lidah.kita tidak pasti yang pembangkang itu bersih dari rasuah,menjalankan kewajiban mereka sebagai wakil dengan baik dan amanah dan menyalah BN dan mengamalkan semua itu.saya x berpihak kpd mana2 parti.saya mahu tanah tumpah darahku/ kampungku semakin maju,aman dan pembangunan nya semakin pesat.saya bangga negeri sarawak semakin maju dan membangun.bila mengundi nanti pilihlah yg betul jgn hanya tau bercakap,tau mengkritik,fikirkan anak cucu/cicit anda,jgn menyusahkan masa depan mereka disebabkan salah pilihan kita.dan jangan pula salahkan pihak lain andainya orang pilihan anda tidak menjalankan kewajiban dan lihat negeri/tempat yang telah maju.undi di tangan anda.

    ReplyDelete
  26. Betul kata anda, kita tidak tahu panjang mana umur kita. Mana kita tahu yang orang yang kita komen dengan buruk itu lah yang akan bersembahyang untuk roh kita atau saudara kita yang telah meninggal nanti. Hidup di dunia cuma sementara. Mungkin di dunia kita rasa kita senang, boleh mengata orang dengan sesuka hati. Kalau hendak masuk ke rumah orang hendaklah memberitahu tuannya dahulu. Jangan lah menjadi pencuri. Kalau apa-apa berlaku, Ketua Kampung juga disalahkan kerana org akan kata dia tidak prihatin terhadap apa yg berlaku di kampung. Pihak DAP mungkin cuci tangan sahaja. Yang susah adalah org kampung sendiri. Penduduk Kampung Semeba tak salah nak panggil siapa untuk membuat ceramah di kampung anda tapi hendak lah memberitahu ketua kampung dahulu. Saya rasa kalau org masuk rumah anda sebarangan pun anda akan marah rasanya. Di kampung kami pun pelbagai parti politik datang buat ceramah tetapi mereka mesti memaklumkan kepada ketua kampung dahulu. Kalau tak silap saya, Christina Chiew ialah ADUN Batu Kawah dan Kpg Semeba juga di bawah tangan beliau. Fikirkan lah berapa banyak kemajuan dia telah berikan kepada kampung anda setelah menjadi YB...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Tanpa Nama (10 April 2013 8.45PG) I know who r u lah... stupid never finish!! xpayah cakap pasal sembahyang. org bagi komen banyak supaya bapa kamu tu tau apa dia buat. kamu fikir betul sangat kah apa dia buat tu. kalau kamu x nak sembahyang untuk roh kami org kalau mati nanti pun xapa. banyak lagi saudara mara kami nak sembahyang. kamu fikir kamu org saja pandai sembahyang kah. semua orang tau hidup di dunia hanya sementara. kamu baru tau kah? Hidup di dunia memang senang. semua orang pun senang. mengata orang tu suka hati orang lah. itu mulut dia orang. kalau tidak silap xpernah pun mana2 ahli politik masuk kampung kecuali BN. DAP pun baru-baru tahun sebelum ni n tahun ni. Menjadi persoalan. Kenapa bapa kamu tu bermati matian nak kan org kampung semeba undi n berpihak kepada BN. Ada something ke? Brapa banyak YB BN bayar bapa kamu untuk cuci otak orang kampung semeba. tak ada salah kalau org nak bagi komen. itu hak org. kalau dapat jangan suruh bapa kamu berkempen pasal politik BN kat gereja nanti. banyak orang tidak suka sebab gereja tu tempat untuk sembahyang bukan untuk berpolitik. tak kan lah nama saja ketua sembahyang tapi menyerong kearah lain. itu juga dosa nama nya.

      Delete
  27. I heard your TK is not opened to accepting others view.
    From what I read he is a leader who is leading others. I am also surprised about the story of inbreeding. Whatever it is, no harm contributing to the view and also feel sensitive.
    Election fever is on and keep writing.

    ReplyDelete
  28. He announced in gereja twice he will resigned if BN kalah.....fuyohhh! But kisah benar, tidak resign. Cakap tak serupa bikin. So whatever he said in church....susah mahu percaya.

    So how to earn respect ketua kampung macam itu. I dare you TK to resign immediately. You are not a good ketua.

    ReplyDelete
  29. Anak perempuan dia kaki clubbing ni......sosial...

    ReplyDelete
  30. Boleh dapat pingat ketua kampung bodoh.

    ReplyDelete
  31. A stupid village headman.
    Aku arap rakyat yoh doh mun ayoh.

    ReplyDelete
  32. kepada blogger, anda mmg pembelit, penipu besar mcm BN, artikal anda ini sudah menyimpang jauh dari kisah sebenar. pada mlm kejadian (saya ada pada waktu tersebut), beliau x berjumpa pun Chong Chieng Jen. dia cuma berjumpa dengan Christina (soft spoken), untuk memberitahu bahawa mereka haruslah menulis surat kepada JKK kampung untuk tujuan pemberitahuan 'courtesy'. ini kerana sudah dua kali perhimpunan sebegitu diadakan, tetapi tidak pernah memberitahu jkk kampung. apa yang dilaporkan di borneo post itu adalah pekara yg sebenarnya berlaku. pihak christina pun cakap sorry, next time diorg akan inform jkk dan berjanji tidak akan mengulangi pekara yg sama. (kesian TK kampung itu, x pasal2 kenak anok oleh artikel yg org BN post tok, xpalah, May God Bless You jak mun nya x salah.)

    ReplyDelete
  33. boni leh tk kampung semeba noh jaat manah, pilih kasih wat ndai tugas aku botul doik suka dngan tk kpg semeba noh, aku harap onak dapod ngajar samak noh.

    ReplyDelete
  34. TK Semeba noh bakok, pondai manah sida tapi doik sedar iyoh masih ogik onak dayung dak bujang, doik torukkah jadi ADT, atupun jadi dayung doik laku, jac mbak ndai korja gereja saja, alim alukah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org komen tih mmg budua manah. Boni jorak ndai personal n fanily attact. Muu perfect aluk mai. Family muu perfect geh keh. Nadod tokik oyuak dak bobak muk.

      Delete
  35. kenapa kamu org komen tk semeba saja, bn menang amal politik rasuah seperti rakan kita yang jadi pegawai kastam tu yang amalkan rasuah tu tak komen ke? kaya raya dari hasil amalkan rasuah. tak malu hidup dengan hasil duit rasuah. bertoubat lah.

    ReplyDelete
  36. If i want to do election campaign in kampung do i need permit from ketua kpg kah? My legal understanding is no need. As courtesy basis maybe recommended but not compulsory right. Which section in the law requires approval from ketua kampung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikian dak babai muk. Pak babai muk idoh faham onik sikian muk sbb muu sikian daang bahasa english. Suba muk translate diok!!

      Delete
    2. Tanpa Nama
      2 Mei 2013 6:42 PG

      Budua muu itis. Sopiak muu. Suba muu sikien dik samak muu. paguh bisig keh idoh otin yek.

      Delete
  37. Nah jaliak e katik. Muu tih suka sopiak keh Nil???

    ReplyDelete

 

Copyright © POLITIK SEMASA SARAWAK Design by O Pregador | Blogger Theme by Blogger Template de luxo | Powered by Blogger